tirsdag den 15. maj 2012

Varigt vægttab? - Luk ædespalten!

Man siger, at Facebook-annoncerne ofte valgt efter brugeren - først og fremmest tak til FB, for indtil flere annoncer med forskellige variationer over ordlyden "tab dig 5 kg. på én nat" og "10 tricks til en fladere mave" --- tusind tak, FB, du er slet ikke lidt for nævenyttig af en platform for selvrealisering at være!

"Tab 11 kilo på 4 uger!"

Jeg klikker sjældent på annoncerne.
Der skal måske meget til, for at jeg lægger mærke til dem. Men dette er ikke en blog, der skal gøre mig bedre end jeg er, for det kan godt være, at det affødte en masse overvejelser, som jeg nu deler, men faktum er, at jeg klikkede på en annonce, der lød "tab 11kg. på fire uger". Wauw.
Jeg gør næppe mig selv bedre end jeg er ved at anslå, at 70% af mig tænkte "pis og papir!" og blot 30% troede, at annoncen måske talte sandt.
Man kan vel godt altid håbe på et mirakel, selv om man helt rationelt udmærket ved, at det ikke vil komme.

Tror du måske Jessica Alba har problemer med tyktarmen?

Annoncen på FB reklamerede for et slankeprodukt kaldet Slim Vita, der sammen med produktet Colon Flow (oh yes, "colon" som i "tarm"!) lovede en "kendiskrop" (åbenbart positivt ladet ord: Jeg tænkte i hvert fald Jessica Alba før Oprah - yaiks). Den ideelle krop skulle være en realitet efter en måneds tid, hvor man udrensede tyktarmen for de påståede 11kg. affaldsstoffer denne kan indeholde, samt satte fedtforbrændingen i vejret  med Slim Vita-pillerne.

Men folkene bag mirakelkuren er naturligvis ikke idioter. De regnede måske ikke med, at danskere alligevel var så dumme, at de ville falde for en flashy annonce i skarpe farver, med blink og båthorn, havde jeg nær sagt, hvor man udfylder navn og adresse og efter maks 4 dage skulle modtage sit slanke-kit med posten - hvor man vel og mærke kun skulle betale omkring 20 kroner for forsendelsen, og slet ikke for selve produktet!

"Julie Mortensen" 

De supplerede den tacky annonce med en udførlig anmeldelse af mirakelkuren, skrevet af "Julie Mortensen, Aabybro", som i forbindelse med sit arbejde skulle have fået til opgave at tjekke om kuren virkede. Naturligvis var begejstringen stor hos "Julie Mortensen", for ja, hun er fiktiv, for forsøgspersoner, der er opdigtet med henblik på salg af et fup-produkt er jo selvfølgelig ikke uimponerede, tværtimod. Og med efter-billede og lødigt, korrekt sprogbrug er der måske nogen derude, der langsomt lader paraderne falde.
 Et billede af et ægte menneske kan jo ikke tale løgn.
Med mindre "Julie Mortensen" var fiktiv og billedet forestillede en fransk TV-vært, selvfølgelig.

Selv nåede jeg kun til den voldsomme annonce, men jeg har læst, at mange er blevet franarret penge af slankefirmaet, idet man senere i bestillingen skal opgive sine kontooplysninger, så slankefirmaet kan trække de 17 kroner i forsendelse. Man kunne så sagtens spørge sig selv, hvad der skulle forhindre firmaet i at trække flere penge, men det gjorde Stephanie Moselund fra Aalborg f.eks. ikke (se nedenstående link). Der ER jo flest hæderlige mennesker i verden!
Tror nogen.

Således den moderate tilsvining af såvel fup-firmaet, som de tumper der hopper på den slags (og de tumper, der overhovedet klikker på den slags....)
Jeg er overbevist om, at nogle af de samme tumper også ser reklamer for kvik-lån og tænker "det er da en skidegod ide!"

Intermezzo: Min bredspektrede negativitet

Men i dag er der et andet aspekt ved sagen, som jeg gerne vil flejne lidt over.
Der er flere dimensioner i min negativitet - det er noget nyt, jeg er ved at prøve, fordi nogen spurgte mig, om det ikke kunne blive kedeligt at være negativ hele tiden. Jeg tænkte over det og kom frem til, at min negativitet burde være mere omfattende, således at jeg angriber ting, der irriterer mig, fra flere perspektiver. Det er fandme alvorlig negativitet!

2. halvleg: It's a miracle!

Udover at nogle har held til at franarre penge fra idioter, så undrer jeg mig over, hvad der for folk (selv inklusiv) til overhovedet at ofre opmærksomhed på den slags annoncer. Man har aldrig hørt om nogen, der på magisk vis svedte 10 kilos overflødig vægt af i løbet af natten, trods alt, og hvis Slim Vita virkede og var totalt lødigt, så ville man nok have hørt mere om det og have lagt mærke til, hvordan svært overvægtige forsvandt fra gadebilledet og blev erstattet af langlemmede sild og tonede handyr.

Overalt i TV, blade og på internettet kan man falde over guides, der indeholder tricks til, hvordan man taber sig nemt og hurtigt, uden de store ændringer i kost eller generel livsstil.
Der slås det ene slag efter det andet for vægttab uden livet som indsats.

Men ligesom kvalitet som regel koster penge, så kræver varig livsstilsændring vel også en engageret indsats.

Det er fuldstændig ligegyldigt, hvad folk siger, for at fremstå gode og stærke i andres øjne - i vor tid opnås dette åbenbart ved at bevare eller tage kontrollen i alle situationer.
Tag deres ord med et gran salt, hvis nogen påstår, det var nemt at holde op med at ryge, eller at de smed 30 kilo ved at ligge på sofaen og spise kage.

 Og så vil jeg ærlig talt skide på, hvad den rigide, robot-agtige stodder, doktor Slank, påstår i Ude & Hjemme, eller alskens produktbeskrivelser, der lover 100% naturligt indhold af chili, grøn the, afrikansk mango og what not, der NATURLIGT øger forbrændingen.
Kan man så ikke bare komme en chili i sin mad og drikke grøn the en masse, eller hvad?

Glem alt om "50 nemme tips til varigt vægttab" og artikler, som "sådan taber du dig uden at løfte en finger. " Keep it simple, stupid. Der er faktisk kun to ting man skal gøre for at tabe sig, hvis man er, som folk er flest:
1. Skær ned på det usunde
2. Gå en fucking tur, af og til.

Og husk frem for alt at ha' det godt.
Der er andet i livet end kropsfiksering og selvhad.
Og det var også en note-to-self.

Om det luskede slankefirma: http://www.bt.dk/slank/slankefirma-lusker-penge-ud-af-folk







Ingen kommentarer:

Send en kommentar