tirsdag den 3. juli 2012

På ferie i Danmark

Jeg læste for nylig en analyserende artikel i Weekendavisen, der drejede sig om feriementaliteten; vigtigheden af, at man ind i mellem skifter hverdagsmiljøet ud med noget andet, og hvordan sindet tilpasser sig det alternative miljø. Man kobler af. Opfører sig anderledes.

Men man behøver altså ikke eje sommerhus eller the big bucks for at feriere.

I dag var jeg på ferie i København - som jeg ellers bor i.

Claus og jeg var på Staden, primært for at høre MC Einar & KunTakt, som jeg præsenterede ham for på hans fødselsdag, i starten af sidste måned.
Efter en middag og utallige øl blev aftenens sidste cigaretter røget i selskab med det uforlignelige album Jeg Må Ha' En Coach.

I dag sad vi så bænket med resten af Københavns søvnige søndagsdrys på de smalle bænke over Nemoland, som en flok høns, siddende kaglende på pinde, eller som fugle på en telefonledning.



Der var Filuris, sodavand, falaffel og pandekager i solskin, akkompagneret af dansk raps bedstefar,
og vurdering af pæne mennesker, fniseri af mindre heldige, ævl og kævl og latter og loppemarked.

Derefter gik vi fra Christianshavn ind til Fiolstræde, hvor vi spiste italiensk aftensmad, omgivet af italienere, udendørs.





En kold fadøl, bruchetta til forret og carpaccio med ruccola og parmesan til hovedret (fordi jeg elsker forretter så meget!), og en alt for stor portion lasagne til Claude.

Og Strøget var søndagstømt og luften duftede faktisk af juli og ikke af marts, man slentrede uden jakke på og havde ingen strøm på telefonen, så alt var uforstyrret nærvær.

- Tænk, at man er så privilegeret, at man kan feriere i sin egen by, se den på en helt anden måde end sædvanligvis, når man lige trænger til et afbræk.

I heart Copenhagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar